Cirkevné weby II.

Autor: Gabriel Gajdoš | 29.5.2011 o 19:46 | (upravené 29.5.2011 o 21:40) Karma článku: 3,38 | Prečítané:  960x

V predchádzajúcom príspevku sme uviedli najčastejšie chyby vyskytujúce sa na weboch. Dnes si povieme o stratégii publikovania článkov. Vychádzame z tézy, že pokiaľ by sme vedeli nájsť akúkoľvek informáciu na jedno kliknutie, tak tento článok by nemusel byť napísaný. Pre ilustráciu, v USA je viac ako tristotisíc cirkevných zborov a takmer pol milióna pastorov. Väčšina z nich je na webe a pokiaľ tam zadáte do vyhľadávača slovo cirkev, je možné, že sa stránka daného zboru ocitla niekde na stotisícom mieste. Tento neradostný fakt je však možné zmeniť. Na Slovensku je situácia úplne iná, napriek tomu sa vynakladajú nemalé prostriedky na zlepšenie pozície vo vyhľadávačoch. Naša cirkevná stránka totiž nie je o farbách, grafike a fotkách, ale o informáciách, ktoré chceme svetu povedať. Z doterajších skúseností pri pohľadoch na naše webové stránky mám pocit, že svetu nemáme čo povedať a tomu zodpovedajú aj naše webové prezentácie.  

Veľmi často obmedzené len na vnútorne oznamy a rutinné informácie. Z prieskumu, ktorý som si spravil naprieč všetkými cirkevnými denomináciami, možno povedať iba o jednej, že vie, čo je sila internetovej komunikácie.

Jej stránka, postavená na Public relations (PR), prináša niekoľkotisícovú mesačnú návštevnosť.

Takže - nie je to márne venovať pozornosť webu, lebo ako vidno, svet hľadá kresťanské informácie, keď sú dobre odprezentované. Väčšina cirkvi sa zmohla zatiaľ iba na oznamovanie typu: biblická nebude o piatej, ale šiestej, staršovstvo prerokovalo..., mládež organizuje víkendovku na chate a pod.

 

Ako nás vidno?

Ľudia na internete v prvom rade hľadajú informácie. Tie, napríklad, vyhľadávač Google zbiera a prideľuje

jednotlivým stránkam hodnotu relevantnosti, takzvaný Pagerang. Pokiaľ je stránka prázdna, jej hodnota pagerang sa rovná nule. Ide o pomerne zložitý výpočet, závisiaci od frekvencie pribúdania článkov, počet odkazov smerujúcich na stránku, počet návštev a relevancia kľúčových slov a pod.

Čo vieme isto, že nezvyšuje pagerang, je grafika stránky, fotografie v galériách, nahrávky MP3 kázní, PDF súbory zborových časopisov a videá. Najvyššie možné hodnotenie je 10/10 a čím lepší pagerang, tým lepšia pozícia vo vyhľadávači.

Prieskum ukázal, že bežný Pagerang našich cirkevných stránok je 3/10. Od toho nižšie ohodnotenie 2/10 dosiahli stránky zborov Stará Turá, Nitra, Žilina a Prešov. Ešte nižšie hodnotenie 1/10 dosiahli Košice a Hermanovce. Nulové hodnotenie mal náš Banskobystrický zborový web. Nečudo, veď na ňom takmer nič nezverejňujeme.

Český web cb.cz dosiahol hodnotenie 5/10 a bohatosť stránky je zrejmá na prvý pohľad. Príspevky z odborov, správy zo seniorátov, ordinačné práce, články a komentáre a pod. Nášmu webu cb.sk toto všetko chýba, a preto hodnotenie Googlu je 4/10. Osamelá rubrika „Studňa" to hodnotenie nemôže zvrátiť. Pomohlo by jej zavedenie rubrík pre cirkevné odbory, ako ODDM, EMO, študijný odbor, hudobný odbor a pod. (Pozn. Donedávna jej hodnota bola ešte nižšia 3/10, pravdepodobne pravidelným prispievaním sa jej rating zvýšil o jeden stupeň, alebo pomohlo, že ostatné zbory ju uviedli do svojich odkazov.)

Ako zlepšiť hodnotenie stránky Ako sme povedali, hodnotu pagerang nezvyšujú súbory typu PDF, Word, MP3-kázne a fotogalérie, ale iba plnohodnotné články a počet odkazov smerujúcich na daný web. Ľudia sa budú na vašu stránku odkazovať vtedy, keď tam bude nejaký hodnotný článok.

Napríklad, zjaví sa tam článok na vysvetlenie nešťastia v Japonsku vo svetle Biblie a hneď stúpne relevantnosť a návštevnosť webu. Ľudia hladujúci po informáciách si to nájdu a keď sa im to zapáči, keď ich to zaujme, budú to zverejňovať vo svojich odkazoch. Avšak toto by sme nemali robiť kvôli ratingom, ale preto, že máme ľuďom čo povedať. To, čo svetu zvestujeme, zistíme najlepšie tak, že sa pozrieme na svoj web.

 

Rada na koniec

Pokiaľ zbor vydáva vlastný časopis a uverejňuje ho na webe, mal by zmeniť štruktúru stránky. Prinajmenšom - neumiestňovať ho ako jeden súbor, ale každý článok publikovať osobitne. Na celocirkevných stránkach je dobre vytvoriť takzvanú „mediálnu miestnosť", do ktorej by lokálne zbory umiestňovali svoje príspevky, ktoré sa zároveň prepoja so svojím webom. Výskumy hovoria, že mediálna miestnosť je prvým miestom, kam návštevník príde. Ak nenájde tento ústredný bod, možno ešte jeden-dvakrát klikne a potom odíde z domény. A na toto riešenie netreba ďalšie prostriedky, len trocha dobrej vôle.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?