Dovoľte niekoľko postrehov:
Keď už máte webovú stránku, ešte nie ste takpovediac „za vodou". Práve tým, že ju máte, pootvorili ste okno do zborovej kuchyne. Pôsobia ako výklad obchodu, na ktorý sa môže pozrieť každý a aký dojem si návštevníci odnesú, to záleží len od nás. Niektorí stránky preceňujú, iní podceňujú, ale väčšinou sa zhodnú na tom, že aspoň tá mladšia generácia z nich získa prvý dojem. Sami o sebe ľudí nepritiahnu, skôr odradia.
Internet je silný komunikačný nástroj. Napríklad, len ťažko by ste vstúpili do moslimskej mešity bez rozpakov, ale pozrieť si vnútro a priebeh bohoslužieb cez web je jednoduché. Podobné rozpaky môžu pociťovať ľudia pred vstupom do našich modlitební, ale nahliadnuť cez web k nám môžu.
„... všetko robte tak, ako Pánovi", preto náš web by mal vyzerať čo najlepšie. Musím konštatovať, že takmer ani jeden z našich zborových webov nie je, aspoň podľa mňa, dostatočne príťažlivý. Je to aj prirodzené, lebo zväčša ich administrujú mladí nadšenci vo voľnom čase. Uvedieme najčastejšie vyskytujúce sa chyby.
Hriechy webov
Najprv sa treba zamyslieť, čo ľudia hľadajú na webe. Predovšetkým sú to informácie, ktoré musia byť dôveryhodné, prehľadne usporiadané a gramaticky správne.
Možno by bolo dobre dodržiavať aspoň tieto zásady.
1. Spravte stránky čo najjednoduchšie. Každá informácia musí byť dosiahnuteľná najviac na tri kliky. Pokiaľ sa to nedá dosiahnuť, zmeňte štruktúru webu. Najviac to spôsobuje problém pri kázňach a fotogalériách.
2. Odstráňte nedôveryhodné frázy. Textové klišé ako „Čomu veríme", „Naša vízia" a pod. nech nie sú preplnené biblickými odkazmi. Už ste niečo také študovali z webu? Pôsobí to nevierohodne a netreba ich umiestňovať na titulnej strane.
3. Pokiaľ články nepridávate aspoň raz mesačne, odstráňte informácie ako „pridal admin." , dátum a čas pridania a iné zbytočné údaje. Čo si pomyslí čitateľ, keď vidí posledný príspevok starší ako rok.
4. Zlý dojem vytvárajú oznamy „Na stránkach sa pracuje". Objavujú sa prázdne stránky a dokonca celé sekcie. Platí pravidlo, neumiestňuj odkaz alebo rubriku, pokiaľ nie je plne funkčná! Sám som musel prejsť náš web a odstrániť všetky nefunkčné odkazy, ktoré som plánoval dokončiť a nedokončil som.
5. Fotoalbum. Nepoužívajte fotoalbumy so zbytočnými hodnoteniami a podružnými informáciami typu, „kto, kedy a ako pridal"! Ďalšou chybou je pridať z jednej akcie 150 fotiek. Nikdy to neodklikám do konca, pretože je ich mnoho. Fotografie potom zostávajú nepomenované a jedna druhej sa podobajú ako vajce vajcu. Uvedomme si, že fotografie nie sú určené primárne pre nás.
Fotogaléria
je prezentáciou navonok. Aby k návštevníkovi prehovorila, musí byť schematická, mala
by zachytávať priebeh akcie, jej začiatok, jadro a koniec akcie. Návštevník by mal získať ucelený obraz. Z jednej akcie neodporúčam umiestňovať viac ako dvadsať záberov. Súčasný trend je taký, že samostatné galérie miznú a fotografie sa umiestňujú priamo do článku spolu s textom, ako to robí napr. cbsvatyjur.sk
Kázne, zvyčajne MP3 nahrávky. Pokiaľ zbor má šťastie na ľudí, ktorí umiestňujú nahrávky na web, určite uveďte aspoň dátum, názov kázne a meno autora. Nestačí len uviesť číslo verša alebo 45. nedeľa.
Vypýtajte si od kazateľa názov kázne. Ak by nevedel uviesť názov kázne, povedzte mu tento
vtip: Dohaduje sa evanjelik, metodista a charizmatik, ktorý z ich kazateľov má najčerstvejšiu
kázeň. Evanjelik hovorí, náš pán farár dostane vnuknutie kázne v sobotu večer. Metodista odpovie, to nič, náš kazateľ dostane vnuknutie kázne tesne pred bohoslužbami. Nato charizmatik odvrkne, to je slabé, lebo náš kazateľ už pol hodinu káže a ešte stále nevie o čom. (pozn. Názvy cirkvi vo vtipe nezodpovedajú skutočnosti.)
Nevhodne pôsobí prázdny kalendár akcií a prázdne fórum. Weboví diskutéri už dávno prešli na Facebook a iné fóra. Miestny zbor nikdy nebude disponovať dostatočným počtom prispievateľov, aby fórum nepôsobilo prázdno.
Ak by som predsa mal vyzdvihnúť niektoré zborové stránky, tak originálne na mňa zapôsobila page Trnavského zboru - vízia zboru v kázňach a stránka Svätého Jura - komentovaním jednotlivých nedieľ s fotografiami.
Nabudúce si povieme, ako dostať svoj web na predné miesta vo vyhľadávačoch.