Byť na špici
Je zrejme, že kresťanský web sa posúva k väčšej medializácii. Kým pred niekoľkými rokmi boli nahrávky kázní zriedkavosťou, dnes sú štandardom a zajtra budú minimom. Ďalej bude rásť počet videozáznamov a online prenosov. Na Slovensku ich robia len dva zbory. Realizovať videozáznamy z bohoslužieb prináša pre zbor viaceré výhody. Znamená to byť na špici internetového segmentu. Okrem určitej prestíže, ktorú táto pozícia prináša, zároveň vytvára na vodcov zboru tlak, aby svoje bohoslužby spravili otvorenejšími aj pre ľudí z necirkevného prostredia. Zbory otvorené týmto podnetom budú rýchlejšie rásť.
Spoločenstvo, ktorému chýbajú vonkajšie podnety, sa nutne zameria samo na seba. Pravdepodobne zostane malými, nie pre malý potenciál, ale pre nezachytenie trendov v komunikácii. Pokiaľ sa spoločenstvu podarí prelomiť túto bariéru, dostane sa do vyššej fázy komunikácie, niekde, kde začína skutočný public relation (PR).
Spoločenstvo, ktorému chýbajú vonkajšie podnety, sa nutne zameria samo na seba. Pravdepodobne zostane malými, nie pre malý potenciál, ale pre nezachytenie trendov v komunikácii. Pokiaľ sa spoločenstvu podarí prelomiť túto bariéru, dostane sa do vyššej fázy komunikácie, niekde, kde začína skutočný public relation (PR).
Osloviť hľadajúcich
Veríme, že sa Pánu Bohu páči, keď svojou činnosťou približujeme Jeho slovo ľuďom. V dejinách cirkvi bolo veľkým víťazstvom zrušenie monopolu latinských bohoslužieb. Začalo sa slúžiť v zrozumiteľných jazykoch, čím sa veľa ľudí dostalo pod vplyv Svätého písma.
V tejto súvislosti vyvstáva otázka, či je dobré umiestňovať kázne na internet. Výskumy dokázali, že na podujatia, ktoré sa neskoršie zverejnia, príde menej ľudí. Internet nie je nato, aby kresťania spohodlneli. Z pastoračného hľadiska zverejňovanie nahrávok nepodporuje zborotvornosť, ale pôsobí skôr opačne.
Z misijného hľadiska sa neosvedčilo zverejňovať celé kázne, pretože neprichádza potrebná odozva. Kto si vypočuje hodinové kázanie, alebo dokonca dvojhodinový priebeh celej bohoslužby? Účelom webu nie je oslovovať veriacich z iných cirkví, ale hľadajúcich.
Nechceme preťahovať ľudí z iného spoločenstva, ale nasmerovať nových ľudí k Pánovi. V tomto bode často zlyhávame, keď naše pozvánky koncipujeme kresťanskými sloganmi, nie slovami súčasného človeka. Preto umiestňovať celé bloky nahrávok je málo účelné a treba to zmeniť.
Lepšou cestou je vybrať z kázne 10minútovú sekvenciu, napísať sprievodný text ku kázni a sekvenciu záznamu umiestniť do článku. Takto spracované posolstvo nielenže sa jednoduchšie nájde, ale zároveň môžeme očakávať aj väčšiu účinnosť. Znamená to síce viac práce, ale výsledky sú lepšie.
Zapojiť ďalších
Ďalším bodom, kde často robíme chybu, je nechať všetku starosť o web na administrátora. Jeho úlohou je postarať sa o technickú stránku, sviežosť a aktuálnosť webu. Na písanie článkov už nemá kapacitu a možno ani danosti. Z toho dôvodu treba do procesu zapojiť ďalších komunikátorov. V zboroch takíto ľudia sú, len ich treba nájsť a poveriť službou. Komunikátor je akýsi hovorca zboru, má prístup k informáciám a vie ich prezentovať. Je to inakšia práca ako prečítať zborové oznamy.
Pokiaľ ešte nemáme doménu, je dobré porozmýšľať o názve. Naša cirkev si zvolila systém CB, plus skratku príslušného mesta. Takýto názov si cirkevník ľahko pamätá, ale pre neznalého veci je to nerozlúštiteľný kód. Posúďte sami, čo si ľahšie zapamätáte: www. cbzh.sk alebo www.ziarprejezisa.sk, či www.cbziar.sk Pravdepodobne už nebudeme meniť zabehnutý systém domén, ale čo najviac zverejňujme webové odkazy v zborových časopisoch, letákoch, pozvánkach a emailoch. Vo všeobecnosti platí zásada, že tlačové médium najlepšie podporuje internet a naopak internetové médium sa najlepšie prezentuje v tlači. Myslíme na to, že jedna forma komunikácie nikdy nestačí.
Na záver to najdôležitejšie. Neustále treba vzdelávať pracovníkov, stretávať sa a školiť ich. Verím, že aj táto séria článkov k tomu dopomohla.